ספיישל יום העצמאות – מקלוני גבינה ומטבלים


מקלוני בצק עלים

כבר שבוע שעבר בעודי נוסעת ברחובות העיר הבחנתי בכך שהצמתים כבר מקושטים בשרשראות דגלונים מתנופפים לכבוד יום העצמאות. מכך הסקתי שאם העירייה שלי (שלא טורחת יותר מדי לרוב) כבר התחילה להיערך לחג  הנפנוף כנראה שגם אני צריכה. הפעם אני מציעה מתכון אידאלי ופשוט לנשנושים שלפני, אחרי ותוך כדי המנגל.

זמן הכנה ברוטו: שעה.
זמן הכנה נטו: חצי שעה.
כמות: 50 מקלונים ארוכים.

מקלוני גבינה
 חבילת בצק עלים חמאה  – 600 גרם
ביצה להברשה
גבינת פרמז'ן
מלח גס
שומשום, שומשום שחור, קצח
פפריקה, קימל, זרעי כוסברה
לאוהבי הבשר – נקניק כתף בקר

מטבל סלסה פיקאנטי
2 עגבניות
½ פלפל ירוק בהיר
½-¼ פלפלון ירוק חריף
חופן עלי פטרוזיליה וכוסברה
חצי בצל סגול
מלח גס
זרזיף שמן זית

מטבל פסטו קשיו
צרור עלי בזיליקום
חופן אגוזי קשיו/צנוברים/אגוז לבחירתכם
2 שיני שום
¼ כוס שמן זית
כף שמנת חמוצה/בולגרית מעודנת/יוגורט
מלח

מטבל יוגורט עשבי תיבול
גביע יוגורט 3%
כף גדושה שמנת חמוצה
חופן פטרוזיליה/כוסברה/נענע
2 שיני שום
¼ פלפלון ירוק חריף
סומאק
מלח גס
זרזיף שמן זית

לפני שנתחיל בהכנה יש נקודה שחשוב לשים עליה את הדעת, לרוב בצק עלים מוכן הוא מוצר שמבוסס על טהרת המרגרינה. אני מאוד סולדת ממרגרינה גם מבחינה בריאותית ובעיקר בגלל אפקט הצרבת, כל הסיבות הללו מובילות אותי להמלצה החמה שלי אליכם: תשקיעו עוד כמה שקלים ותקנו בצק עלים חמאה אני בטוחה שמיד תרגישו בהבדל בטעם. אני שילמתי על חבילה של 600 גר' 25 שקלים.

מקלוני בצק עלים

הדרך הכי טובה להפשיר בצק עלים היא להעביר אותו לילה לפני ההכנה מהפריזר למקרר וכך הוא מפשיר באופן הדרגתי ושומר על היציבות, אז לילה לפני ההכנה תזכרו להעביר את הבצק למקרר. אם החלטתם ברגע האחרון תנו לבצק להפשיר בטמפ' החדר. בכל מקרה אם הכנת המתכון מתבצעת ביום חם חשוב להדליק מזגן ולעבוד בסביבה קרירה כדי למנוע מהבצק להתרכך לנו מהר מדי בין הידיים.

מקלוני בצק עלים

ההכנה של הבצק היא מאוד פשוטה ואפשר תוך כדי ההכנה להיעזר בתמונה למעלה:
*חותכים מגליל הבצק חתיכה שהיא בערך ¾ מאורך נייר האפיה. מניחים את הבצק על נייר אפיה, מרדדים בעדינות גם לאורך וגם לרוחב ומברישים בעזרת מברשת נקייה כדי להיפטר מקמח מיותר.
*מברישים את כל העלה בביצה שהוספנו אליה קורט מלח וסוכר, מפזרים על חצי מהעלה גבינה והמון המון תבלינים, רצוי כאלה מהסוג שייתנו קראנץ' למקלונים {הערת ביניים: אני התבאסתי שלא שמתי מספיק תבלינים אז תהיו נדיבים}.
*מחזיקים את הנייר אפיה ומקפלים את עלה הבצק לשניים, מסדרים את הקצוות שיהיו אחד מעל השני ומרדדים שוב.
*מכניסים למקפיא לרבע שעה ובינתיים חוזרים לשלב הראשון ומכינים עוד עלה בצק.

מקלוני בצק עלים

מניחים את נייר האפיה על קרש חיתוך ובעזרת סכין לא משונן חותכים את הבצק לרצועות ברוחב של ס"מ וחצי, את החתיכות המצ'וקמקות של הקצוות לא לזרוק – האופה צריך לטעום לפני ההגשה, לא?!
אם אתם רוצים מקלונים ישרים ההסבר הבא לא רלוונטי לכם ואתם ישר מכניסים לתנור לרבע שעה ב-190°,יש דוגמא בהמשך בשדרוג עם הנקניק.

מקלוני בצק עלים

עכשיו מרימים כל רצועה, מחזיקים משני הקצוות ומגלגלים כל קצה לכיוון הפוך ובאופן הזה יוצרים את צורת הבורג של המקלונים. אם הבצק בעייתי ונמתח לכם בזמן גלגול הרצועות תכניסו לעוד כמה דקות של הקפאה.

מקלוני בצק עלים

בזמן גלגול המקלונים תניחו לידכם תבנית והפעם דווקא ללא נייר אפיה כי אנחנו רוצים שהקצוות של המקל יידבקו לתבנית ויחזיקו לנו את הבורג שהכנו בעמל רב. מדביקים כל מקלון מוכן לתבנית משני הקצוות ככל שתמעכו את הקצה יותר ככה יהיה קל יותר לאסוף עם הקצה של המקלון את המטבל, משאירים רווח של ס"מ ככה בין מקל למקל. בשלב הזה אפשר למרוח עוד טיפה ביצה מעל ולפזר עוד תבלינים לתגבור. מכניסים לתנור שחומם ל-190° לרבע שעה, אם רוצים שהמקלונים יחזיקו יותר זמן אפשר לייבש אותם עוד כמה דקות בתנור.

מקלוני בצק עלים

טוויסט בעלילה לחובבי הנקניק
לאלו מביניכם שרוצים להכניס עוד קצת טעם ופינוק, מוצגת כאן בקצרה אופציה למקלונים עם נקניק.

מקלוני בצק עלים

כל השלבים שהוסברו קודם לגבי הבצק תקפים רק עם כמה שינויים קטנים. קודם כל, צריך לחתוך את הנקניק לקוביות או רצועות דקות ולחרוך אותן במחבת עם טיפונת שמן (אני השתמשתי בספריי שמן כזה). בשלב פיזור התבלינים מפזרים לכל אורך העלה ולא רק על חצי והופ- מכניסים למקפיא.

מקלוני בצק עלים

כשתוציאו את הבצק מהמקפיא הוא יהיה ממש כמו קרש, זה מעולה! עכשיו חותכים לרצועות ומעבירים as is לתבנית וישר משם לתנור, הפעם אפשר להניח על נייר אפיה אם לא רוצים ללכלך את התבנית.

מקלוני בצק עלים

ועכשיו לתענוג האמיתי, הדיפ! הכנתי כאן 3 מטבלים אבל תרגישו חופשי להתפרע כאן עם תבלינים ומטבלים שאתם אוהבים.מקלוני בצק עליםאביזר חשוב למבטח בכלל ובמקרה הזה בפרט הוא בלנדר מוט או פוד פרוססור, מוצר יחסית זול שחוסך שעות של קיצוץ ומפיק גם מרקים נדירים.

מטבל פסטו עם קשיו ושמנת

רוטב פסטו

אין לי הרבה מה לחדש לכם בנושא, מכניסים את עלי הבזליקום, שיני השום והאגוזים שבחרתם לכלי ותוך כדי הטחינה מזליפים פנימה את שמן הזית. לקראת סוף הטחינה מכניסים פנימה כף שמנת חמוצה/בולגרית/יוגורט. פסטו הוא ממרח מדהים ואם רוצים שהוא ישמר יותר זמן במקרר מוותרים על השמנת, מכניסים לצנצנת אטומה ויותרים שכבה של שמן זית מעל הפסטו כדי שלא ישחיר במקרר.

מטבל סלסה פיקאנטי

מטבל סלסה פיקאנטי

מכניסים לתוך כלי את כל המוצרים וטוחנים בפולסים קצרים כדי למנוע מהסלסה להפוך לעיסה, עוצרים כשניתן לראות חתיכות קצוצות של כל המרכיבים ונזהרים לא לפוך את המטבל לרסק מבאס.

מטבל יוגורט ועשבי תיבול

מטבל יוגורט ועשבי תיבול

שוב בנוהל, מכניסים הכל לכלי וטוחנים בפולסים עם הבלנדר מוט, שלא תעיזו לוותר על הפלפלון החריף כי הוא שידרג את המטבל בכמה רמות.

מטבלים מעולים

הסבר מקוצר למקצוענים:
חותכים חתיכה קטנה יותר מנייר אפייה מגליל בצק העלים. מרדדים על נייר אפייה, מורחים ביצה שטרפנו עם קורט מלח וסוכר, מפזרים תבלינים, מקפלים לחצי, מרדדים שוב ומכניסים למקפיא לרבע שעה. מוציאים מהמקפיא, חותכים לרצועות של ס"מ וחצי, מגלגלים לצורת בורג, מדביקים את הקצוות לתבנית ומכניסים לתנור בחום של 190° לרבע שעה.
בינתיים מכינים את המטבלים, בגלל שאתם מקצוענים אני סומכת עליכם שאתם יודעים להכניס הכל לכלי ולטחון עם הבלנד מוט. אני רק אחזור ואדגיש, תעבדו בפולסים כדי שלא יווצר לכם רסק במקום מטבל.

מקלוני בצק עלים

אודות הללושית

אני ענת, בצק ואפייה הן אחת ההנאות הגדולות בחיים שלי. אם הגעתם לבלוג כנראה שאתם בדרך להתמכר לאפייה כמוני
פוסט זה פורסם בקטגוריה אירוח, בצק עלים, בשר, גבינה, חגים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על ספיישל יום העצמאות – מקלוני גבינה ומטבלים

  1. פינגבאק: לחמניות שיפון כפריות עם יוגורט ותבלינים | ללוש!

  2. משפחת מצל הגיב:

    ענתי הנפלאה,
    היום ערכנו בבית את סיבוב ההופעות של יובל (אחייני החדש) ולכיבוד האורחים הרבים שבאו הכנו מאפינס סלק, מאפינס גזר ומקלות גבינה. הכל יצא מ ד ה י ם !!!!
    ההוראות שלך היו מעולות (גם למאותגרי אפייה) והתמונות של בני הפכו את ההכנה לחוייה כייפית וקלילה!
    הכנו גם את המטבלים ובתור משפחת חובבי אוכל מקסיקני רצינית- החלטנו שהסלסה שלך מספר אחת!
    כולנו ציפייה דרוכה למתכונים שתפרסמי לשבועות- וכן.. בכוונה כתבנו ברבים "מתכונים".
    אוהבים המון,
    עמית והמשפחה.

    אהבתי

  3. ורדה שילה הגיב:

    טעים ומקסים

    אהבתי

  4. יחיאב השובב הגיב:

    אוף עכשיו אני רעב

    אהבתי

  5. רות הגיב:

    לייק איט!

    אהבתי

כתיבת תגובה