סבתות ועוגת תפוחים בחושה


עוגה בחושה

תובנה ראשונה, מתכונים של סבתות צריך ללמוד מסבתא כי כל הניסיונות לכתוב אותם על כרטיסיה או להיזכר במעורפל איך היא מכינה אותם הם פחות טובים מהמקור אז תתפסו את סבתא שלכם לסשן במטבח ותלמדו להכין את כל הדברים האהובים עליכם כי אין לזה תחליף.

תובנה שניה, לפעמים עוגה בחושה היא פשוט עוגה בחושה ולא כדאי לנסות ולהפוך אותה לחגיגית ומיוחדת כי זה פשוט לא תואם את הייעוד שלה. עוגה בחושה נועדה להיות קלה להכנה, טעימה בטירוף ולהזכיר לנו טעם של בית לא משנה איפה נהיה. לעניות דעתי כמובן.

עוגה בחושה

הפוסט הזה הוא שילוב בין סבתות ועוגות בחושות, ביום חמישי נחתתי היישר מבאר שבע במטבח של סבתא של רועי הידועה יותר בשם סבתא סטפה המפורסמת. עוד לפני שהספקתי להוציא מילה מהפה היא דחפה לי ליד ספר מתכונים של "בורדה" והציעה לתת לי אותה כי אולי אוכל להוציא מזה משהו. בין העמודים גיליתי את העולם שבו הדורות שלפניי למדו לבשל- הסברים תמציתיים, תמונות קיטשיות והמון המון מרגרינה. מיד ידעתי שאני חייבת להכין השבוע מתכון ברוח התקופה והזיכרונות, בחרתי בעוגת תפוחים. עשיתי מיש מאש בין המתכון בספר לבין המתכון של סבתא שלי ולפניכם התוצאה, עוגת תפוחים בחושה ועסיסית עם ניחוח קינמון.

זמן הכנה ברוטו: שעה ורבע
זמן הכנה נטו: 20 דק'
כמות: תבנית בקוטר 24-26 ס"מ או 2 תבניות אינגליש קייק

מצרכים
100 גר' חמאה
3/4 כוס סוכר חום (דמררה)
תמצית וניל
גביע יוגורט או שמנת חמוצה
2 ביצים
2 כוסות קמח
1 וחצי כפיות אבקת אפיה
כפית קינמון
4-5 תפוחים בינוניים (אצלי היו 6 קטנים)

העוגה הזו היא עוגה בקערה אחת, עם כף עץ אחת. אין שום אביזרים מיוחדים ואפשר להכין אותה בכל מטבח, זה היופי שבה. אני רק אקדים ואומר שזו עוגה עסיסית ולחה אז כל חובבי העוגות היבשות (והמבאסות לטעמי) יכול להיות שזו לא עוגה שמתאימה לכם.

עוגה בחושה

מרככים את החמאה במיקרוגל, טורפים עם הסוכר והוניל, מוסיפים את היוגורט והביצים ומפזרים את הקינמון.

עוגה בחושה

שופכים פנימה את שתי כוסות הקמח ואבקת האפיה ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה ללא גושים, רצוי לא לערבב יותר מדי.

עוגה בחושה

עכשיו מגיע שלב קילוף התפוחים, סכין / קולפן מה שאתם אוהבים. תאתגרו את עצמכם ותנסו לשמור על הספירלה של הקליפה בקילוף תפוח שלם, אפשר לראות את הניסיונות שלי בתמונות. תשמרו תפוח אחד לקישוטים ואת כל השאר אפשר לחתוך לקוביות ולפזר עליהם קצת סוכר וקינמון. לשים לב שאתם חותכים החוצה את הג'יפה של אמצע התפוח.

עוגה בחושה

מפזרים על התפוחים סוכר חום וקינמון ומערבבים כדי שיהיה יחסית אחיד, בשלב זה מי שרוצה שהתפוחים יהיו ממש רכים בעוגה אפשר להכניס את הקערה לכמה דקות (2-3) במיקרו וכך התפוחים יתרככו ויספגו את הטעמים טוב יותר.

עוגה בחושה

עכשיו מגיע השלב שבו אני קישטתי את תחתית התבנית ואז שפכתי עליה שכבת בלילה, שכבת תפוחים ושכבת בלילה מעורבבת עם תפוחים. אל תעשו את זה, בכלל כמו שכתבתי בתחילת הפוסט עדיף לא להשתמש בכל מיני תבניות מיוחדות. תעשו את זה בתבנית כמה שיותר פשוטה ופשוט תערבבו את קוביות התפוחים עם הבלילה, תשפכו לתבנית עגולה אחת או שתי תבניות אינגליש קייק ותקשטו מלמעלה עם פרוסות תפוחים, אני אשמח אם תלמדו מהטעויות שלי.

להכניס ל-45 עד 50 דקות לתנור בחום של 180º עד שהחלק העליון מקבל גוון זהוב וריח התפוחים מבשם את כל הבית, העוגה היא לא עוגה יבשה ולכן גם כשהיא מוכנה היא נשארת מעט לחה וזה היופי שבה.

עוגה בחושה

הסבר מקוצר למקצוענים
מערבבים בקערה את החמאה הרכה, הסוכר והווניל. מוסיפים את היוגורט, הביצים והקינמון ואחרי שהם התערבבו מוסיפים את הקמח ואבקת האפיה. קולפים 4-5 תפוחים בינוניים, חותכים לקוביות ומפזרים מעליהם מעט סוכר וקינמון (אפשר לרכך 2-3 דקות במיקרו), לא לשכוח להשאיר תפוח אחד לקישוטים של החלק העליון של העוגה. מערבבים את הבלילה עם התפוחים, משמנים תבנית ושופכים. בסוף אפשר לקשט את החלק העליון של העוגה בפרוסות תפוחים מסודרות. אופים כ-45 דקות בחום של 180º עד שהחלק העליון מזהיב והקיסם יוצא לא רטוב. אני רק מזכירה שהעוגה היא עוגה לחה ורטובה ולא יבשה אז קחו את זה בחשבון.

עוגה בחושה

אודות הללושית

אני ענת, בצק ואפייה הן אחת ההנאות הגדולות בחיים שלי. אם הגעתם לבלוג כנראה שאתם בדרך להתמכר לאפייה כמוני
פוסט זה פורסם בקטגוריה עוגות, פירות, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על סבתות ועוגת תפוחים בחושה

  1. אבישג הגיב:

    מכניסה לתנור… מקווה שיצא טעים

    אהבתי

  2. יהודית לוינסון הגיב:

    זה נראה ממש טעים, אנסה להכין לקראת שבת ועוד משהו: הצילומים נהדרים.

    אהבתי

  3. מענית הגיב:

    סבתא סטפה תהיה ממש מאושרת לשמוע שקיבלה אזכור בבלוג….

    אהבתי

  4. דפנה הגיב:

    זה נראה כול כך טעים!
    אני גם רוצה לדעת לקלף תפוח-עץ בספירלות…:)

    אהבתי

כתיבת תגובה